Butikskoncept
Med ett genomtänkt butikskoncept och en tydlig idé på er identitet mot era kunder skapar ni ett verktyg som kan användas i ert dagliga arbete långt framöver. När man står inför större ombyggnationer eller nyetableringar är det för de flesta ett självklart arbete att göra men det är inte enbart inför en ombyggnad detta är en viktig punkt.
Även om ni har en butik där det inte finns planer på några stora omstruktureringar sker det likväl mindre förändringar nästan varje dag i en butik. Det kan vara allt från omflyttningar av varor, butiksskepp, nya produktgrupper, leverantörer som ska bygga upp en permanent eller en mer tillfällig avdelning.
I alla dessa fall är det en stor hjälp att ha sitt egna specifika koncept. Detta fungerar då som en designmanual med riktlinjer för hur det ska se ut och kännas i butiken eller restaurangen, hur ni använder grafiken i skyltar och etiketter och vilka färger och material ni ska välja. Kort sagt allt som behövs för att skapa en röd tråd i butikens identitet och uttryck.
Koncept
Deli/Kött/Fisk
Butikens färskvaruavdelningar är hjärtat i livsmedels-butiken. Det är här matglädjen känns som mest och det är här du verkligen kan skapa en upplevelse för kunden som sticker ut och gör din butik till något kunderna minns. Här finns en möjlighet att skapa relationer till kunderna som gör att de kommer tillbaka igen och igen.
Koncept Bageri/Bröd/Kondis
Bageriet är en viktig avdelning som rätt utförd kan ge din butik en självklar destination för era kunder. Ingen avdelning kan som brödavdelningen skapa den där direkta känslan av något man minns från en tidigare upplevelse. Doften från nybakat bröd har en förmåga att förflytta oss till platser med ljuvliga minnen. Det kan vara farmors rykande bröd på en plåt i köket eller en resa i andra delar av världen.
Butikskoncept
Frukt & Grönt
Frukt & grönt-avdelningen ställer höga krav på butiken för att upplevas som fräsch. Inredningen måste vara lätt att fylla på, sköta och rengöra. Konceptet bör här hjälpa till att skapa en förtroendeingivande miljö som gör att kunderna känner att ni säljer produkter som håller hög kvalitet och skapar ett mervärde som ger kunderna en känsla av att de gör ett bra köp. Genom
en tydlig layout och skyltning hjälper man kunderna att hitta det man söker men även att hitta det man kanske inte visste att man letade efter.
Kassor med designad butiksmiljö
Kassor med designad butiksmiljö
Koncept Kassaområde
Kassaområdet är kundens sista kontakt med butiken. Detta är vad kunden minns och tar med sig därifrån. Betalningen är en oftast stressig situation för kunden och även för personalen. Med en kassamiljö som bidrar till att skapa en lugnare plats kan man göra kundens avslut till en positiv upplevelse samt att personalen får en bättre arbetsmiljö. Genom att skapa en tydlig layout som gör det enkelt att veta
var och hur man ska gå, hjälper man kunderna att snabbt hitta det man söker.
Kassaområde med konceptualiserad miljö
Kassaområde med konceptualiserad miljö
IDEI har omvandlat matköpet till en köpupplevelse! - Niclas Paulsson, Butikschef Ica Supermarket Medborgarplatsen
Restaurangkoncept butik
En tydlig trend inom livsmedelsbranschen idag är mer eller mindre ambitiösa restaurangkoncept som erbjuder kunderna, att på plats äta mat, tillagad i butiken. Den befintliga miljö som redan finns i en livsmedelsbutik utgör en unik möjlighet för att skapa en upplevelse som skiljer sig mycket från vad andra restauranger kan erbjuda. Genom att utgå ifrån de befintliga förut-sättningarna och utnyttja fördelarna med vad man har finns alla chanser att restaurangen blir en destination och en anledning till att kunder söker sig till just din butik för atT både äta sin lunch och att handla mat att ta med sig hem.
Vad är en konceptuell butiksmiljö?
I tider av ökande konkurrens, såväl fysisk som digital, är det viktigt att er butik har en tydlig identitet – att ni skapar en relation till era kunder. Här är butikens utformning avgörande.
IDEI hjälper er att hitta det som gör att er butik sticker ut och skapar lojalitet. Det handlar oftast
om att identifiera era förutsättningar och att
göra er till det mest tilltalande alternativet för
ert kundsegment.