Det tydligaste sättet att öka mervärdet för kunden är genom en inspirerande butiksmiljö, eller vad vi kallar storytelling. Just detta stod i fokus när Kötthallen skulle flytta till större lokaler. Hur skulle de bevara den gemytliga känslan av ett nischat butikskoncept i den större lokalen?
Kötthallen har de senaste åren blivit ett Mecka för alla köttkonnässörer i Stockholmsområdet på jakt efter en riktigt bra deli. Det stora kundflödet ledde till att Kötthallens VD och ägare ,Jim Celik, kände att de vuxit ur sina lokaler och behövde söka sig till något nytt. Han hittade en tom butiksokal och hade en vision, men behövde hjälp att förverkliga den.
IDEI fick äran att bistå med detta och tillsammans med Jim togs ett koncept fram där storytelling stod i fokus. Från att det tidigare konceptet blinkade åt guldåldern för Vilda Västern på amerikanska rancher förflyttades konceptet 100 år framåt i tiden men med känslan bibehållen.
– Vi ville behålla charmen och det gemytliga från våra tidigare lokaler men flytta det framåt i tiden, från 1800-tal till ett mer industriellt 1900-tal. Där hade jag en bild och vision i mitt huvud som jag knappt kunde sätta ord på men IDEIs koncept var verkligen huvudet på spiken, säger Jim.
Kötthallens nya köttdisk med frestande Vagu-detaljer bland mycket annat
Varför är storytelling i butiken viktigt för dig?
– Det skapar framförallt ett mervärde för mig och för kunden. Det skapar även en förståelse hos kunden om varför man ska välja just oss eller en viss produkt.
Han får medhåll från IDEIs affärsutvecklare och retailexpert Per Ekstrand:
– För att kunna sälja premiumprodukter så måste man berätta vad som skiljer den varan mot en annan. Genom storytelling kan man berätta varför det är värt att köpa premiumprodukten framför alternativet när man står och väljer framför köttdisken.
Så här såg Kötthallens lokaler ut från början, innan konceptet för köttbutiken kom på plats.
Kommentare